Izložba „EUmies Awards Young Talent 2025“ u Splitu i Zagrebu
Nakon što je predstavljena kao istaknuti popratni program Venecijanskog bijenala, izložba "EUmies Awards Young Talent 2025" započinje svoju europsku turneju.
Udruženje hrvatskih arhitekata, u suradnji s Fundacijom Mies van der Rohe iz Barcelone te partnerskim institucijama, Fakultetom građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu i Arhitektonskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, ove jeseni organizira gostovanja izložbe u Hrvatskoj. Publika će imati priliku upoznati najperspektivnije mlade arhitekte Europe kroz radove koji su nastali od početka 2023. do kraja 2024. godine.
Split će ugostiti izložbu u periodu od 24. do 31. listopada 2025. godine na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije, a u Zagrebu će izložbu biti moguće posjetiti od 5. do 14. studenog 2025. godine u prostorima Arhitektonskog fakulteta.
Gostovanjem izložbe u Splitu i Zagrebu, Hrvatska se aktivno uključuje u europsku arhitektonsku mrežu koja afirmira održivost, inkluzivnost i prostorne inovacije. Izložba je prilika studentima, stručnjacima i široj javnosti da sagledaju u kojem smjeru se kreće arhitektura budućnosti i kakvu ulogu u tome ima nova generacija arhitekata.
Ovogodišnji međunarodni žiri koji čine Maibritt Dammann, Ana Dana Beroš, Jason O’Shaughnessy, Konstantinos Pantazis i Daliana Suryawinata, razmotrio je 280 projekata iz 107 škola u 92 grada i 37 zemalja. Na temelju crteža, video prezentacija i projektnih koncepata odabrano je 35 najuspješnijih radova – 3 pobjednika, 9 finalista i 23 projekta u užem izboru.
Među odabranima projektima istaknuo se i hrvatski projekt autora Sandija Terzića s Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu, pod mentorstvom arhitektice Ive Letilović. Njegov projekt KO-101 – Affordable Heterotopia (Priuštiva heterotopija) istražuje kako stanovanje može ponovno postati inkluzivno, kontekstualno, gusto i samodostatno, odgovarajući na izazove turistifikacije i manjka gradivog prostora, osobito u Splitu.
Uz Terzićev projekt za ovu prestižnu nagradu nominirana su još tri hrvatska projekta - jedan s Fakulteta građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu te dva projekta Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, čime se ponovno potvrđuje izvrsnost i međunarodna relevantnost hrvatske akademske arhitektonske scene.
-
Written in stone (Mira Tomić) bavi se sanacijom aktivnih, neaktivnih i napuštenih kamenoloma na otoku Braču s ciljem njihove održive prenamjene u prostore kulturne, turističke i društvene vrijednosti. Kroz tri različita primjera pokazuje se kako industrijski krajolici mogu postati novi identitetski i ekonomski centri otoka.
-
The End of the Two Villas by the Kupa River (Fran Hodalj) propituje različite pristupe očuvanju arhitektonske baštine na primjeru dvije povijesne vile na rijeci Kupi.
-
The Seed Bank, Gornja Bučica (Josip Fabijanac) istražuje kako pretvoriti nedostatke i slabosti pojedinog područja – uključujući devastaciju uzrokovanu ratom, politikom i potresima, geološke procese i depopulaciju – u prednosti, te kako arhitektura može odgovoriti na otegotne uvjete koje zatekne.
DOBITNICI NAGRADE
Tri pobjednička projekta pokazuju različite, ali međusobno nadopunjujuće pristupe:
-
Forest & Phoenix (Vera Kellmann & Carolina von Hammerstein - Njemačka) pokazuje kako arhitektonsko razmišljanje može biti utemeljeno na brizi i osnaživanju zajednice, spajajući znanstvena, ekološka i lokalna znanja kako bi se stvorili osjetljivi prostori u šumskom okruženju.
- Brave New Axis (Spyridon Loukidis, Markos Georgios Sakellion & Georgios Thalassinos - Grčka) djeluje u urbanom kontekstu Atene, nudeći zreo i promišljen pristup integraciji zapuštene infrastrukture i javnih prostora.
-
Hotel Interim (Andreas Stanzel - Njemačka) bavi se ponovnom uporabom modernističkog hotela u Halleu, naglašavajući promišljenu intervenciju i očuvanje postojećih građevina, umjesto njihove zamjene ili rušenja.
Predstavljanjem ovih radova, izložba ne nudi samo vizualnu i prostornu inovaciju, već i kritičke refleksije o tome kako mladi arhitekti izazivaju konvencionalne narative (uništenja, zamjene, izolacije), zamjenjujući ih idejama brige, kontinuiteta, regeneracije i kolektivne odgovornosti.