KreativnaEuropaKultura
Pomaknimo granice!

Potpora za Medijsku pismenost 2026 [CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY]

Medijska pismenost 2026

Otvoren je poziv za dostavu prijedloga za Potporu medijskoj pismenosti za 2026. godinu s rokom za predaju projektnih prijedloga 11. ožujka 2026. godine u 17:00 CET.

Potpora za Medijsku pismenost provodi se u okviru Međusektorskog potprograma koji, osim što obuhvaća djelovanja u svim kulturnim i kreativnim sektorima (uključujući i audiovizualni), kako bi se potaknula međusektorska suradnja i inovacije, obuhvaća djelovanja u sektoru informativnih medija. Unutar specifičnog cilja međusektorskog potprograma je jačanje raznolikog, neovisnog, slobodnog i pluralističkog medijskog okruženja, kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti čime se njeguju sloboda i umjetničko izražavanje, međukulturni dijalog i socijalna uključenost.

Predviđena je podrška za suradničke projekte s jasno definiranim ciljevima za unapređenje medijske pismenosti, koji se bave sljedećim prioritetima:

  • Pružanje rješenja koja omogućuju građanima razvijanje kritičkog pristupa medijima te prepoznavanje i odgovarajuće reagiranje na dezinformacije, tehnike manipulacije informacijama i druge izazove u online medijskom okruženju.
  • Nadograđivanje i proširivanje najbolje prakse iz inovativnih projekata medijske pismenosti koji uzimaju u obzir promjenjivi medijski ekosustav, prelaze kulturne, nacionalne ili jezične granice te jačaju suradnju između različitih regija Europe. Inovativni pristupi mogu uključivati nove ili originalne ideje, metode, alate ili načine provedbe, bilo online ili offline.
  • Promicanje medijske pismenosti kao sredstva za uključivost građana, građanski angažman i društvenu otpornost na manipulacije i pokušaje utjecaja na demokratske procese.

Prijedlozi trebaju biti temeljeni na analizi potreba ciljnih zemalja i ciljnih skupina obuhvaćenih projektom.

CILJ i OČEKIVANI REZULTATI

Cilj poziva je podržati inovativne prekogranične projekte i prakse medijske pismenosti diljem Europe među različitim segmentima stanovništva, suočavajući se s izazovima neprestano promjenjivog digitalnog medijskog okruženja.

Poziv će rezultirati:

  • stvaranjem ili proširivanjem prekograničnih suradnji za provedbu projekata koji primjenjuju najbolje prakse preko nacionalnih, kulturnih i jezičnih granica;
  • razvojem i primjenom alata i inicijativa za medijsku pismenost, uzimajući u obzir potrebe specifičnih ciljnih skupina, uključujući, ali ne ograničavajući se na skupine s ograničenim vještinama medijske pismenosti ili pristupom medijima;
  • pružanjem podrške stručnjacima za medijsku pismenost u prilagodbi njihovih praksi brzo mijenjajućim medijskim formatima i obrascima konzumacije medija.

 

PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI

Sljedeće vrste aktivnosti prihvatljive su u okviru ovog poziva za dostavu prijedloga:

  • Stvaranje i/ili distribucija višejezičnog i/ili multikulturnog materijala, uključujući interaktivni sadržaj za poboljšanje digitalnih vještina građana, njihovog razumijevanja medijskog krajolika te otpornosti na dezinformacije i pokušaje manipulacije informacijama.
  • Razvoj alata za medijsku pismenost i drugih materijala za građane, trenere, kreatore sadržaja i medije, namijenjenih svim dobnim i društvenim skupinama ili specifičnim ciljnim skupinama.
  • Razvoj inovativnih rješenja za medijsku pismenost prilagođenih sadašnjem i budućem medijskom okruženju (projekt može uključivati prototipove, ali se ne smije isključivo fokusirati na IT razvoj).
  • Edukativne aktivnosti za građane, edukatore i kreatore sadržaja, uključujući razmjenu najboljih praksi preko jezičnih, nacionalnih i kulturnih granica.
  • Organizacija javnih događanja i/ili radionica za podizanje svijesti i razmjenu najboljih praksi.
  • Aktivnosti koje vode zajednice, s ciljem prilagodbe i osiguravanja dostupnosti alata i drugih materijala za medijsku pismenost.

PRIHVATLJIVI PRIJAVITELJI

Prihvatljivi prijavitelji su pravni subjekti (privatni ili javni) koji djeluju i registrirani su na području država koje sudjeluju u Programu. Partnerski konzorcij mora biti sastavljen od minimalno 3 partnera koji se nalaze u 3 različite države koje sudjeluju u Programu. Partnerski konzorciji mogu uključivati profitne i neprofitne organizacije, javne (nacionalne, regionalne i lokalne) institucije, međunarodne organizacije, sveučilišta i obrazovne institucije, medijske organizacije, istraživačke i tehnološke institucije, pružatelje tehnoloških usluga s ekspertizom medijske pismenosti i digitalnih medija.

Za ovaj Poziv osigurana su sredstva u ukupnom iznosu EUR 3 000 000 kojim će se podržati projekti u trajanju do 24 mjeseca. Maksimalni iznos potpore je EUR 500.000 po projektu, a stopa sufinanciranja iznosi 70% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.

Projektni prijedlozi se ocjenjuju kroz 4 osnovne kategorije, pri čemu je potrebno zadovoljiti minimalni bodovni prag 70/100:

  • relevantnost u odnosu na prioritete : max 40 bodova
  • kvaliteta sadržaja i aktivnosti: max 30 bodova
  • vođenje projekta: max 10 bodova
  • diseminacija: max 20 bodova

 

Prijave se ispunjavaju i predaju putem Funding and Tenders portala (FTOP).